اما
مسئله فحش و ناسزا و كتك اصلاً مربوط به بحث ما نيست و تكرا ر ميكنم كه اگر د
رزبان مردي و يا زني العياذ بالله فحش باشد اين مرد و زن شخصيت ندارند. خدا و
پيغمبر خدا و ائمه طاهرين با آنها قهرند.
شخصي
رفيق هميشگي امام صادق(ع) بود هر كجا امام صادق(ع) ميرفت دنبال او بود. روزي امام
(ع) در راه بود و او هم دنبال امام صادق(ع)، غلام اين مرد عقب ماند صدايش كرد غلام
نشنيد مرتبة دوم صدا زد غلام نشنيد و جواب نداد مرتبه سوم عصباني شد گفت يابن
الفاعله با تو هستم يعن ولدزنا. همينكه ناسزا و فحش به زبان اين مرد آمد امام(ع)
ايستاد و دست به پيشاني مبارك زد يعني عزا شد سپس گفت: سبحان الله، به مادرش تهمت
زنا زدي؟ من تا الان تو را آدم باورعي ميدانستم ولي الان معلوم شد كه چنين نيست.
گفت يابن رسول الله مادرش سندي و مشرك است. امام(ع) فرمود مگر نميداني كه هر قومي
براي خودش قانون ازدواج دارد؟ ديگر حق نداري با من باشي. راوي حديث ميگويد ديگر
نديدم كه اين مرد با امام صادق(ع) راه برود.[1]
از
اين روايت چه استفاده ميكنيم؟ اگر كسي به بچهاش فحش دهد ولو تقصير داشته باشد
اگر به خانمش دهد ولو تقصير داشته باشد اگ ريك خانمي به شوهرش فحش دهد ولو تقصير
داشته باشد خدا از او قهر ميكند حضرت زهرا(س) و پيغمبر اسلام و ائمه طاهرين از او
قهر ميكنند و از جمله آقاي ما حضرت وليعصر(عج) از او قهر مكند. و از طرفي اين
فحش مجسم ميشود و صورت دي هم مجسم ميشود و رفيق او در عالم برزخ و قيامت است و
در قيامت رسواست.
عايشه
د رنزد پيغمبر اكرم(ص) نشسته بود دو سه نفر يهودي تبان كرده بودند به پيغمبر
اكرم(ص) جسارت كنند يكي از آنها رد شد و گفت سام عليكم يعني شمشير بر تو باد بقول
امروزيها مرگ بر تو(سلام عليكم يعني سلام و درود بر تو باد) پيغمبر اكرم(ص)فرمودند
عليكم يعني آنچه گفتي بر خودت باد عايشه صبر كرد يهودي دوم آمد گفت سام عليكم حضرت
فرمودند عليكم سومي رد شد گفت سام عليكم. عايشه ديگر نتوانست تحمل كند و انصافاً
هم تحملش مشكل است گفت يابن القرده و الخنازير چه ميگوئي؟ يعني اي پسر ميمونها و
خوكها چه ميگوئي و اين عايشه از قرآن گرفته بود زيرا اين يهوديها همانند هستند كه
پدرانشان خوك و ميمون شدند بالاخره عايشه فحش داد. پيغمبر تند شد رنگش تغيير كرد و
فرمود عايشه چه گفتي؟ گفت يا رسول الله!ببين چه كار ميكنند؟ پيغمبر(ص)فرمودند
آنها هر چه گفتند من جوابشان را دادم اين ديگر فحش ندارد بعد فرمودند آنها هر چه
گفتند من جوابشان را دادم اين ديگر فحش ندارد بعد فرمودند عايشه! نميداني اگر فحش
مجسم شود بصورت بدي مجسم ميشود و رفيق انسان در قبر، مونس انسان است در برزخ و
محشر. قرآن ميفرمايد:
«يوم تجد كل نفس ما عملت من خير محضراً و ما عملت من
سوء تود لو ان بينها و بينه امداً بعيداً»[2]
ميفرمايد:
هر كار خوبي كه انجام بدهيد در روز قيامت مونس و همراه شماست و كارهاي بد به
صورتهاي بدي درميآيد و باندازهاي انسان رسوا ميشود كه بقول قرآن ميگويد اي
كاش بين من و اعمال بدم خيلي فاصله بود.«تود لو ان بينها و
بينه امداً بعيدا» لذا يك مسلمان بايد مؤدب باشد يكي از سفارشهائي
كه امام صادق(ع) بارها به شيعه دارد اين است كه اي شيعه! مؤدب باش. طوري رفتار كن
كه مردم به امام صادق(ع) آفرين گويند كه چه پيرواني دارد. يك خانم با شخصيت زشت
است كه در زبان او فحش باشد به بچههايش با ديگران. مخصوصاً معلمهاي سر كلاس و زن
در مقابل شوهر و لذا ميگوئيم كه فحش را بايد از بحث خارج كرد و همچنين است كتك.
براي اينكه باندازهاي گناه دارد كه رسول اكرم(ص) روي منبر ميفرمودند اگر مردي
كشيدهاي به صورت زنش بزند در روز قيامت پس از رسوائي به جهنم ميرود و خطاب به
ملك جهنم ميشود كه فتاد كشيده از آتش جهنم به صورت او بزند. كتك زدن كار مسلمان
حقيقي نيست،كار يك انسان باشخصيت نيست. انسان باشخصيت دست دراز نيست حالا اگر
خانمي پيدا شود كه شوهرش را بزند ديگر اين زن نيست لاابالي و احمق است. لذا ما فحش
و كتك را از بحث خارج ميدانيم. براي اينكه اينها نه محبت را كه انسانيت را از
بين ميبرند.
پي
نوشت ها:
[1].
اصول كافي ج4ص6.
[2].
سوره آلعمران آيه30ترجمه: روزي كه هر كس هر كار نيكو كرده همه را در پيش روي خود
حاضر بيند و آنچه بدي كرده آرزو كند اي كاش ميان او و كار بدش مسافتي دور جدائي
بود.